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"Un livre, un wif" : Sélections actuelles

WIF North America 2020:

L'Écorchée Vive, Claire Legendre

L’Écorchée vive constitue la cinquième et dernière fiction que Legendre publie dans les années 2000. Il représente son ouvrage de maturité avant le virage narratif que prend son écriture dans les années 2010. Le roman se focalise sur Barbara Schmerz, une jeune femme née gravement défigurée et qui subit une opération chirurgicale afin qu’elle puisse intégrer la société. Le roman alterne chapitres sur la situation présente de Barbara (elle a un nouveau visage et peu connaissent son passé) et ceux sur les multiples obstacles et rejets qu’elle subit dans son enfance en raison de sa « monstruosité. » L’Écorchée vive propose ainsi une réflexion sur ce que signifie être l’Autre, mais se penche également sur l’identité de genre au féminin et comment celle-ci peut se construire lorsqu’une femme ou fille ne peut se conformer aux idéaux en vigueur. Legendre (se) joue également de plusieurs conventions narratives. Fidèle au polar, genre qu’elle a déployé dans ses premiers ouvrages, Legendre insère également une seconde trame narrative à son cinquième roman : quelqu’un semble vouloir saboter la nouvelle vie de Barbara. Pourtant, cette trame n’est différente qu’en apparence et participe de la réflexion de Legendre sur l’altérité et la marginalité. Enfin, l’alternance de chapitres, l’utilisation de dialogue à la première personne rendent la narration essentiellement ambiguë : en dépit de la troisième personne, l’on peut difficilement déterminer qui est le narrateur / la narratrice.*

*Écrit et nominé par Michèle Schaal


WIF UK Ireland and WIF North America 2021-2022:

Kuessipan, Naomi Fontaine

Kuessipan (2011) is Fontaine’s debut novel and received much critical acclaim both within Canada and internationally. It is a fascinating and complex portrait of life on an Innu First Nations reserve in North-Eastern Quebec. Through a series of poetic vignettes, the novel delves into the troubled inner worlds of the residents of the reserve and explores this community’s tormented past and difficult present — one marked by rampant substance abuse, widespread teenage pregnancy, social and economic deprivation, discrimination and linguistic and identitary dislocation.

This is a very timely novel to choose in light of recent and ongoing debates around settler-Indigenous relation in Quebec (for example, the Wet’suwet’en protests in early 2020). Fontaine is interested in the interrelatedness between language, body, and land in Indigenous women’s experiences in Quebec. Her writing is representative of a highly marginalized voice and a genre that is largely absent from Francophone literary studies. Her work raises questions about the double discrimination faced by Indigenous women in Quebec – firstly as Indigenous, secondly as women. Choosing this book would mark an important step in the long overdue recognition of Francophone Indigenous Women Writers and would no doubt raise important questions relating to reconciliation and social justice.

Naomi Fontaine is a French language writer from Quebec. Noted as one of the most prominent First Nations writers in contemporary francophone Canadian literature.

She is the author of two novels: Kuessipan (2011) and Manikanetish (2017).

Her novel Kuessipan has been adapted by Myriam Verreault into the 2019 feature film of the same title.*

*Written and nominated by Siobhan McIlvanney


With members from the United States, France, New Zealand, the United Kingdom, Canada, Belgium, Ireland, Australia, Cameroon, Poland, Greece, Switzerland, Turkey, Spain, and Italy.

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membership@WomenInFrench.org

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