Menu
Log in

Women in French

Log in

undergraduate essay Award

WIF is delighted to offer undergraduate essay awards to support the academic development of future scholars. Please see below for essay guidelines, or click here for a downloadable version.

  • The undergraduate essay should be written in 12-point Times New Roman, double-spaced with 1-inch margins. 
  • The essays must be between 10-12 pages (notes and bibliography included) and written in French. 
  • The topic may be a study of one or more French and Francophone women authors, the representation of women and gender in French and Francophone literatures, the role of women and people with diverse genders and identities in French and Francophone history and cultures, gender theory, and feminist literary criticism.
  • The essays should be sent by THE STUDENT as a Word Document attachment with the names of the professor, the student and the university included in the text of the message. 

Submissions will be evaluated using criteria from a standard rubric, which is available here.

There is one competition per year. The WIF Award committee may ask for corrections before digitally publishing the essays. An essay submission may be returned without review if it does not meet the submission guidelines regarding content, length and formatting as specified on the WIF website.

The submission deadline for the Undergraduate Award is June 15th.

Please send the essays to Arline Cravens (arline.cravens@slu.edu) and Karin Schwerdtner (kschwerd@uwo.ca).

Winners of the Undergraduate Essay Award 

2023

JoJo Zhang, Carleton College
« Art contre action : Agentivité et activisme dans Le consentement de Vanessa Springora » 
Professor: Dr. Cathy Yandell

2021

Lydia Fantoni, Universiy of Alabama
« Beauté sans exotisme : l’environnement dans "Le grand camouflage" et L’Île des rêves écrasés »
Professor: Dr. Gina Stamm

2019

Lou Ansaldi, King's College 
« La sexualité des femmes et leur rôle dans la reproduction sont à la base de leur oppression actuelle et, par conséquent, de leur libération future »
Professor: Dr. Marieke Mueller

2018

Alison Lindsay, Washington University in St. Louis 
« Ferme assurance : La conception de l’amour chez Pernette du Guillet »
Professor: Dr. Colette Winn

2017

Rachel Thomspon, University of Notre Dame 
« ‘La peau se met à parler’ : Les représentations corporelles et mentales de l’immigration des femmes dans Faire l’aventure de Fabienne Kanor et Trois femmes puissantes de Marie NDiaye »
Professor: Dr. Alison Rice

2016

Meredith Scheiring, Bryn Mawr College 
« Soumise(s) ou révoltée(s) dans Une si longue lettre et L’Enfant de sable »
Professor: Dr. Grace M. Armstrong

2015

Joelle Hageboutros, Swarthmore College
« Shérazade : à la recherche d’une identité à l’ère postcoloniale»
Professor: Dr. Alexandra Gueydan-Turek

2013

Marcus Dominick, Georgetown University
« Langage, perte et lecture dans Les Cathédrales sauvages et Le Livre d’Emma »
Professor: Dr. Miléna Santoro

Rebecca Kibler, University of Notre Dame
« ‘La nostalgie sans issue’: Identité et rupture chez les femmes écrivains algériens et pieds-noirs »
Professor: Dr. Alison Rice

2012

Lee William McHenry, Indiana University, Bloomington
« Corps emprisonnés et langage surveillé : Le parodique comme subversif dans Femmes d’Alger dans leur appartement d’Assia Djebar »
Professor: Dr. Oana Panaïté

2011

Lea Malewitz, University of Notre Dame  
« L’immigrée parisienne »
Professor: Dr. Alison Rice

2010

Claire Reising, University of Notre Dame
« ‘Cette condition de sans-famille’ : Le rejet du rôle maternel chez les jeunes femmes »
Professor: Dr. Catherine Perry

2009

Gabriella Kogut, Bryn Mawr College
« ‘Multiple, diffus’ :le Féminisme postmoderne et l’immatérialisme de la parole chez Marguerite de Navarre »
Professor: Dr. Grace M. Armstrong

2008

Emily Hellmich, Lewis and Clark College
« Témoin du passé, présent et avenir : les Multiples fonctions des yeux dans La Femme sans sépulture d’Assia Djebar »
Professor: Mme Nicole Aas-Rouxparis

2006

Isabelle Coitoux, Hunter College City University of New York
« L’effet du vrai et la quête identitaire dans Enfance de Nathalie Sarraute »
Professor: Dr. Marlène Barsoum

Leslie Kealhofer, University of Notre Dame
« ‘Le jour n’a d’égal que la nuit’: Immobilité, culpabilité et le rôle de la lumière dans Kamouraska d’Anne Hébert »
Professor: Dr. Catherine Perry

2004

Erin MacDougald, Université de Guelph, Ontario, Canada
« L’autofiction chez Camille Laurens »
Professor: Dr. Dawn Cornelio

Jessica Dillon, Gettysburg College
« L’exil : Gisèle comme un lien entre générations dans L’Exil selon Julia »
Professor: Dr. Florence R. Jurney

Ainsley Brown, University of Toronto
« Le va-et-vient de l’écriture dans la construction du sujet féminin pluriel dans Passion simple d’Annie Ernaux » 
Professor: Dr. Barbara Havercroft

2003

Stéfanie LeBlanc, Mount Allison University
« Un amour de monstre: La maternité dans Le Torrent et L’enfant chargé de songes d’Anne Hébert »
Professor: Dr. Monika Boehringer


Questions?
membership@WomenInFrench.org

Follow WIF

Powered by Wild Apricot Membership Software