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Women in French

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Call for Conference Papers @ RMMLA 2022

8 Feb 2022 8:53 PM | Anonymous

RMMLA 2022 Women in French Panels 

For Women in French Sessions, please send a 250-300 word abstract in French or English, including presenter’s academic affiliation and contact information, to one of the panel chairs listed below . Please do not hesitate to contact Courtney Sullivan (Women in French Representative) if you have any questions (courtney.sullivan@washburn.edu).


Women in French I: Réalisatrices françaises contemporaines. Chair: Michèle Bacholle, Eastertn Connicticut State University bachollem@easternct.edu

Description: Outre l’oubliée Alice Guy et la lointaine Germaine Dulac, le cinéma de femmes en France a longtemps reposé sur Agnès Varda. La révolution culturelle et le féminisme des années 1970 ont ouvert la voie à des réalisatrices comme Coline Serreau, Diane Kurys ou encore Catherine Breillat, une voie où bien d’autres se sont engouffrées depuis – la France compte actuellement 27% de femmes cinéastes. Cette session vise à examiner la production – tant dans ses genres, ses thèmes que sa cinématographie – de réalisatrices françaises contemporaines plus ou moins connues. Dans un milieu encore majoritairement masculin, voire misogyne, comment leurs films se démarquent-ils et comment se singularisent-elles ? Quel regard, figurativement et cinématographiquement parlant, portent-elles sur le monde actuel, les problèmes sociétaux etc.?

Veuillez envoyer un précis, une note bio-bibliographique et vos coordonnées à Michèle Bacholle, bachollem@easternct.edu avant le 15 mars 2022.  


Women in French II: La Francophonie Existait-elle Avant Notre Ére. Chair: Glenn Fetzer, New Mexico State University gwfetzer@nmsu.edu

Description : De nos jours, les études francophones se concentrent essentiellement sur des auteures contemporaines, au Québec, dans les anciennes colonies du Maghreb ou d’Afrique sub-saharienne, ou les pays européens dont le français est l’une des langues principales. Certains pourraient se demander s’il existait des auteures francophones avant la seconde moitié du XXe siècle. Y-a-t-il eu dans le passé des auteures de langue française vivant ou écrivant en français hors de France ? Certains se souviennent sans doute de quelques Européennes francophones, telles que la Néerlandaise Isabelle de Charrière (1740-1805) ou la Vaudoise Isabelle de Montolieu (1751-1832), aujourd’hui incorporées dans le corpus littéraire français, dont les écrits n’ont pas échappé à la critique féministe. Moins connu est le fait que la tsarine Catherine II de Russie (1729-1796) écrivait en français des pièces destinées à être représentées pour un public privé dans son théâtre de l’Ermitage ; elles ont été recensées par Cecilia Beach en 1994, mais jamais sérieusement étudiées. Que nous apprendraient-elles sur les cultures francophones hors de lHexagone ? Ne faudrait-il pas y consacrer l’attention de la critique féministe francophone actuelle ? Y-a-il parmi les générations et les siècles qui nous précèdent des romancières, poètes, dramaturges, essayistes ou journalistes dans dautres pays et dautres régions du monde dont l’œuvre en français mériterait d’être ressuscitée et étudiée ?  
     Cette session propose de pousser la recherche francophone au-delà du temps et de l’espace sur lesquels elle se concentre à présent, d’aller à la découverte d’auteures de langue française, inconnues ou peu connues, de quelque genre que ce soit, ayant contribué au rayonnement de la langue et la culture françaises de par le monde. Comment ces auteures sont-elles devenues francophones ? Quelle place la langue et la culture françaises occupaient-elles dans leur pays ou leur région ? Quelle influence leur œuvre ou leur francophonie a-t-elle eue sur leurs compatriotes ? En somme, lobjectif de cette session est douvrir les frontières et dexplorer de nouvelles voies de recherche. *Cette proposition évolue de celle proposée et présidée par Samia Spencer, en 2021.

Veuillez envoyer un précis, une note bio-bibliographique et vos coordonnées à Glen Fetzer, gwfetzer@nmsu.edu, avant le 31 mars 2022.   


Women in French III: Jewish French and Francophone Women and Women Writers. Chair: E. Nicole Meyer nimeyer@augusta.edu and Nancy Arenberg arenberg@uark.edu

Description: In exploring questions of diversity and inclusion, Jewish women authors are often doubly excluded. In addition, from a marginalized position, these minority voices often grapple with issues such as fragmented identities, absence of self, disempowerment, and “otherness.” This session proposes to examine the French language texts (in a broad sense) of Jewish French and Francophone women authors, cineastes, and creators in different media. Why do these texts and their creators deserve inclusion? How does exclusion come through their text(s)? We welcome exploration of narrative (whether visual, print or other) in order to understand not only their production, but that of others. 

Please send a 250-word abstract in English or French to both co-organizers: E. Nicole Meyer nimeyer@augusta.edu and Nancy Arenberg arenberg@uark.edu along with presenter’s academic affiliation, contact information and A/V requirements by March 15, 2022. 


Women in French IV: Space, Place, Time and Identity in French and Francophone Narratives. Chair: E. Nicole Meyer nimeyer@augusta.edu and CJ Gomolka cjgomolka@depauw.edu

Description: Questions of identity are often informed by notions of space, place, and time. Narration operationalizes space, place, and time in ways that inform our understanding of broader concepts like family, kinship, immigration, politics, denomination, gender (to name only a few). This session proposes to investigate intersections between space, place, time and identity in narrative (understood broadly) in French. Questions may include (but are not limited to the following): In what ways do narrative intersections between space, place, and time create novel understandings of the aforementioned? How does this relate to the experience or production of identity? Does resistance to sanctioned versions of French identity play out in French and francophone narrative spaces/places/ time? Do certain interactions between space, place, and time produce post-identity notions of the social/of politics in France and/or in francophone culture? How do these notions play out in literary production, whether contemporary or earlier? How does questioning time and spatial constraints in an author’s production change the nature of narrative and our reading or viewing of it? In what way do authors name themselves through narrative time and space?

Please send a 250-word abstract in English or French to both co-organizers: E. Nicole Meyer nimeyer@augusta.edu and CJ Gomolka cjgomolka@depauw.edu along with presenter’s academic affiliation, contact information and A/V requirements by March 15, 2022.


Women in French V: Screening Women in Nineteenth-Century France and the Francophone World. Chair: Courtney Sullivan, Washburn University courtney.sullivan@washburn.edu

Description: This panel explores representations of women in films and television shows about nineteenth-century France and the Francophone world. Papers on film adaptations of novels and short stories are welcome as are discussions of films about life in nineteenth-century France such as Les Enfants du Paradis, French Cancan, and Partie de campagne, to name a few. Works exploring women who travel to and inhabit French colonies such as L'Histoire d'Adèle H and La Veuve de Saint-Pierre are also welcome. Papers on depictions of women with prominent roles in television series such as Au Siècle de Maupassant and Maison close, etc. are also encouraged.

Please send a 250-word abstract in English or French to organizer: Courtney Sullivan, courtney.sullivan@washburn.edualong with presenter’s academic affiliation, contact information and A/V requirements by March, 31. 2022.

  

Women in French VI: French Pedagogy Roundtable. Chair: Joyce Johnston, Stephen F. Austin State University jjohnston@sfau.edu

Description: This panel explores innovative ways to teach Women in French in this classroom. From graduate students, to lecturers, to faculty who are on the tenure track or retired, this panel seeks ways to promote French language, culture, and civilization, particularly as it relates to women writing and creating in French.

Please send a 250-word abstract in English or French to organizer: Joyce Johnston, jjohnston@sfasu.edu along with presenter’s academic affiliation, contact information and A/V requirements by March 31, 2022.

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