Menu
Log in

Women in French

Log in

Calls for conferences

  • 8 Feb 2022 9:03 PM | Anonymous

    The 2022 MMLA Convention will be held in person November 16-21 in Minneapolis, MN. We welcome proposals that relate the study of French and Francophone women authors, the study of women's place in French and Francophone cultures or literatures, and feminist literary criticism to this year's theme: “Post-Now.”

    The past two years have brought us to an inflection point. As we see the consequences of post-truth politics, as we come to terms with what post-pandemic life can and must be, as we live our professional lives in post-corporatized academe, and as we continue our national racial reckoning, the MMLA's 2022 convention offers us a moment to consider our ethical responsibilities to our profession, our pedagogy, our research, our democracy, and ourselves. We invite our members to a collective discussion of the role of humanities post-now in an emphatic call for immediate changes to allow a fundamentally different future.

    Please send a 250-word abstract in French or English along with your academic affiliation, brief bio, and A/V requirements to Jennifer Howell, Illinois State University, jthowel@ilstu.edu by April 15, 2022. Proposals for complete panels and/or roundtables are also welcome.

    Notifications will be sent by May 31, 2022. All presenters must be current members of both the Midwest Modern Language Association and Women in French by August 1, 2022 to participate. Additional information can be found on the conference website: https://www.luc.edu/mmla/convention/

  • 8 Feb 2022 8:56 PM | Anonymous
    SCMLA 2021 will take place in Memphis, TN at the Sheraton Memphis Downtown Hotel from October 13-15, 2022.  In-person and virtual presentations will be accepted.  

    You may propose a paper on any topic related to the study of French and Francophone women authors, the study of women's place in French and Francophone cultures or literature, and/or feminist literary criticism with a focus on this year's theme "Movements" (see full description). 

    Please send a 250-word abstract in French or English by March 15, 2022 to Siham Bouamer, Sam Houston State University (sbouamer@shsu.edu).  

    If your proposal for the WIF open panel is accepted, you will be notified before March 30, 2022. Presenters must become SCMLA members by the time of the conference. More info may be found on the conference website: 

    https://www.southcentralmla.org/conference/

  • 8 Feb 2022 8:53 PM | Anonymous

    RMMLA 2022 Women in French Panels 

    For Women in French Sessions, please send a 250-300 word abstract in French or English, including presenter’s academic affiliation and contact information, to one of the panel chairs listed below . Please do not hesitate to contact Courtney Sullivan (Women in French Representative) if you have any questions (courtney.sullivan@washburn.edu).


    Women in French I: Réalisatrices françaises contemporaines. Chair: Michèle Bacholle, Eastertn Connicticut State University bachollem@easternct.edu

    Description: Outre l’oubliée Alice Guy et la lointaine Germaine Dulac, le cinéma de femmes en France a longtemps reposé sur Agnès Varda. La révolution culturelle et le féminisme des années 1970 ont ouvert la voie à des réalisatrices comme Coline Serreau, Diane Kurys ou encore Catherine Breillat, une voie où bien d’autres se sont engouffrées depuis – la France compte actuellement 27% de femmes cinéastes. Cette session vise à examiner la production – tant dans ses genres, ses thèmes que sa cinématographie – de réalisatrices françaises contemporaines plus ou moins connues. Dans un milieu encore majoritairement masculin, voire misogyne, comment leurs films se démarquent-ils et comment se singularisent-elles ? Quel regard, figurativement et cinématographiquement parlant, portent-elles sur le monde actuel, les problèmes sociétaux etc.?

    Veuillez envoyer un précis, une note bio-bibliographique et vos coordonnées à Michèle Bacholle, bachollem@easternct.edu avant le 15 mars 2022.  


    Women in French II: La Francophonie Existait-elle Avant Notre Ére. Chair: Glenn Fetzer, New Mexico State University gwfetzer@nmsu.edu

    Description : De nos jours, les études francophones se concentrent essentiellement sur des auteures contemporaines, au Québec, dans les anciennes colonies du Maghreb ou d’Afrique sub-saharienne, ou les pays européens dont le français est l’une des langues principales. Certains pourraient se demander s’il existait des auteures francophones avant la seconde moitié du XXe siècle. Y-a-t-il eu dans le passé des auteures de langue française vivant ou écrivant en français hors de France ? Certains se souviennent sans doute de quelques Européennes francophones, telles que la Néerlandaise Isabelle de Charrière (1740-1805) ou la Vaudoise Isabelle de Montolieu (1751-1832), aujourd’hui incorporées dans le corpus littéraire français, dont les écrits n’ont pas échappé à la critique féministe. Moins connu est le fait que la tsarine Catherine II de Russie (1729-1796) écrivait en français des pièces destinées à être représentées pour un public privé dans son théâtre de l’Ermitage ; elles ont été recensées par Cecilia Beach en 1994, mais jamais sérieusement étudiées. Que nous apprendraient-elles sur les cultures francophones hors de lHexagone ? Ne faudrait-il pas y consacrer l’attention de la critique féministe francophone actuelle ? Y-a-il parmi les générations et les siècles qui nous précèdent des romancières, poètes, dramaturges, essayistes ou journalistes dans dautres pays et dautres régions du monde dont l’œuvre en français mériterait d’être ressuscitée et étudiée ?  
         Cette session propose de pousser la recherche francophone au-delà du temps et de l’espace sur lesquels elle se concentre à présent, d’aller à la découverte d’auteures de langue française, inconnues ou peu connues, de quelque genre que ce soit, ayant contribué au rayonnement de la langue et la culture françaises de par le monde. Comment ces auteures sont-elles devenues francophones ? Quelle place la langue et la culture françaises occupaient-elles dans leur pays ou leur région ? Quelle influence leur œuvre ou leur francophonie a-t-elle eue sur leurs compatriotes ? En somme, lobjectif de cette session est douvrir les frontières et dexplorer de nouvelles voies de recherche. *Cette proposition évolue de celle proposée et présidée par Samia Spencer, en 2021.

    Veuillez envoyer un précis, une note bio-bibliographique et vos coordonnées à Glen Fetzer, gwfetzer@nmsu.edu, avant le 31 mars 2022.   


    Women in French III: Jewish French and Francophone Women and Women Writers. Chair: E. Nicole Meyer nimeyer@augusta.edu and Nancy Arenberg arenberg@uark.edu

    Description: In exploring questions of diversity and inclusion, Jewish women authors are often doubly excluded. In addition, from a marginalized position, these minority voices often grapple with issues such as fragmented identities, absence of self, disempowerment, and “otherness.” This session proposes to examine the French language texts (in a broad sense) of Jewish French and Francophone women authors, cineastes, and creators in different media. Why do these texts and their creators deserve inclusion? How does exclusion come through their text(s)? We welcome exploration of narrative (whether visual, print or other) in order to understand not only their production, but that of others. 

    Please send a 250-word abstract in English or French to both co-organizers: E. Nicole Meyer nimeyer@augusta.edu and Nancy Arenberg arenberg@uark.edu along with presenter’s academic affiliation, contact information and A/V requirements by March 15, 2022. 


    Women in French IV: Space, Place, Time and Identity in French and Francophone Narratives. Chair: E. Nicole Meyer nimeyer@augusta.edu and CJ Gomolka cjgomolka@depauw.edu

    Description: Questions of identity are often informed by notions of space, place, and time. Narration operationalizes space, place, and time in ways that inform our understanding of broader concepts like family, kinship, immigration, politics, denomination, gender (to name only a few). This session proposes to investigate intersections between space, place, time and identity in narrative (understood broadly) in French. Questions may include (but are not limited to the following): In what ways do narrative intersections between space, place, and time create novel understandings of the aforementioned? How does this relate to the experience or production of identity? Does resistance to sanctioned versions of French identity play out in French and francophone narrative spaces/places/ time? Do certain interactions between space, place, and time produce post-identity notions of the social/of politics in France and/or in francophone culture? How do these notions play out in literary production, whether contemporary or earlier? How does questioning time and spatial constraints in an author’s production change the nature of narrative and our reading or viewing of it? In what way do authors name themselves through narrative time and space?

    Please send a 250-word abstract in English or French to both co-organizers: E. Nicole Meyer nimeyer@augusta.edu and CJ Gomolka cjgomolka@depauw.edu along with presenter’s academic affiliation, contact information and A/V requirements by March 15, 2022.


    Women in French V: Screening Women in Nineteenth-Century France and the Francophone World. Chair: Courtney Sullivan, Washburn University courtney.sullivan@washburn.edu

    Description: This panel explores representations of women in films and television shows about nineteenth-century France and the Francophone world. Papers on film adaptations of novels and short stories are welcome as are discussions of films about life in nineteenth-century France such as Les Enfants du Paradis, French Cancan, and Partie de campagne, to name a few. Works exploring women who travel to and inhabit French colonies such as L'Histoire d'Adèle H and La Veuve de Saint-Pierre are also welcome. Papers on depictions of women with prominent roles in television series such as Au Siècle de Maupassant and Maison close, etc. are also encouraged.

    Please send a 250-word abstract in English or French to organizer: Courtney Sullivan, courtney.sullivan@washburn.edualong with presenter’s academic affiliation, contact information and A/V requirements by March, 31. 2022.

      

    Women in French VI: French Pedagogy Roundtable. Chair: Joyce Johnston, Stephen F. Austin State University jjohnston@sfau.edu

    Description: This panel explores innovative ways to teach Women in French in this classroom. From graduate students, to lecturers, to faculty who are on the tenure track or retired, this panel seeks ways to promote French language, culture, and civilization, particularly as it relates to women writing and creating in French.

    Please send a 250-word abstract in English or French to organizer: Joyce Johnston, jjohnston@sfasu.edu along with presenter’s academic affiliation, contact information and A/V requirements by March 31, 2022.

  • 8 Feb 2022 8:43 PM | Anonymous

    The 29e Biennale de la langue française will be held this year in Berlin May 23-25 at Humboldt University.

    The theme is "interculturalité" and we are welcoming a wide range of proposals covering literature, linguistics, cultural studies, and more.

    This is an in-person conference only.

    Deadline for submissions: March 2nd 2022

    Details attached


  • 8 Feb 2022 5:19 PM | Anonymous

    September 22, 2022 at the MSH Paris Nord and September 23, 2022 at the BnF

    Deadline February 14th 2022

    This symposium is organized by Les Bréchoises, a study group about women in comics, connected to the association La Brèche. It is supported by Université Paris 8, the EUR ArTeC, the MSH Paris Nord, University Paris-Nanterre, Université Bordeaux Montaigne, Archives du Féminisme, EFiGiES the LEGS/CNRS. Our international partners are the University of Lausanne, the University of Genoa and the University of Valencia.

    Appel détaillé en pièce jointe / Detailed call attached

    English CFP

    Appel à communications FR


  • 19 Oct 2021 3:22 PM | Anonymous

    Appel à communications pour le colloque Création, représentation et sociabilité au féminin : entre scènes publiques et spectacles de société (1650-1914), qui aura lieu à l’Université de Lausanne et en ligne les 7 et 8 avril 2022.

    Les communications en anglais sont acceptées. Les propositions doivent nous parvenir avant le 20 décembre.

  • 22 Sep 2021 1:14 PM | Anonymous

    Frontiers, Borders and Gateways
    Saint Louis University, 13-15 June 2022 

    We hope that the conference will take place on site.
    However, due to the global pandemic, the conference may be online.  

    Organizers: Arline Cravens (Saint Louis University), Annie Smart (Saint Louis University)
    Saint Louis University, St. Louis, Missouri USA 

     

    The conference theme, Frontiers, Borders and Gateways, is inspired by the event’s location and the unique history of St. Louis. St. Louis, Missouri – often called the “River City” or the “Gateway City” – sits along the west bank of the Mississippi River and served as the “Gateway to the West.”  St. Louis’s most distinctive monument, the Gateway Arch, commemorates the “great explorers, Lewis and Clark, and the hardy hunters, trappers, frontiersmen and pioneers who contributed to the territorial expansion and development of these United States,” in the words of the founding Jefferson National Expansion Memorial Association.  The Arch represents a portal, the gateway through which passed those travelling West in search of a new life and new frontiers – but it is also a reminder of those who suffered from the violence of migration in 19th-century America.  St. Louis was also known as “Mound City,” due to the earthworks of the Mississippian civilization.  The “hardy pioneers” who settled in St. Louis destroyed the mounds, just as the native peoples were hunted down and displaced.  Cahokia Mounds, in nearby Cahokia, Illinois, bear witness to what was once a vibrant Native American culture.  As Sand states in La Mare au Diable, “Car, hélas! tout s’en va…”  

     

    The 23rd International George Sand Colloquium will explore the representation of new frontiers and borders in George Sand.  

     

    We invite contributions on topics including but not limited to the following: 

    • new frontiers in Sand Studies 
    • travel and migration  
    • identity (national, regional, class, …) 
    • music and art  
    • utopia and politics 
    • role of wilderness 
    • terroir (agriculture, farming, food) 
    • space (personal/domestic/public) 
    • human and non-human worlds 
    • Sand as trailblazer 
    • gender roles and the limits of gender 

     

    Submissions for individual papers or sessions may be in French or English and should be in the form of an abstract (250-300 words). 

    Deadline for submissions is 15 October 2021 

    Conference website: https://www.gsc2022.com/

    Decisions will be sent by 1 December 2021 



     

    Frontières et Passerelles dans l’œuvre de George Sand 

    Université de Saint Louis, 13-15 juin 2022 

    Nous espérons que la conférence sera sur place. 
    Mais, en raison de la crise sanitaire mondiale, la conférence pourrait être virtuelle. 

    Organisation : Arline Cravens (Université de Saint Louis), Annie Smart (Université de Saint Louis)
    Université de Saint Louis, St. Louis, Missouri, États-Unis. 

     

    Le thème du colloque, Frontières et Passerelles, s’inspire du caractère unique de la ville de St. Louis qui lui vaut d’être associée aux notions de frontières et d’expansion, du fait de sa position géographique stratégique et de sa place unique dans l’histoire du territoire américain. Située sur le fleuve Mississippi, la ville de Saint Louis – souvent appelée « the River City » ou « the Gateway City » -- a servi de « porte à l’Ouest ».  Le monument le plus distinctif de Saint-Louis, la Gateway Arche commémore les « grands explorateurs, Lewis et Clark, les chasseurs, trappeurs, pionniers et pionnières qui ont contribué à l'expansion territoriale et au développement de ces États-Unis », pour reprendre les mots de l’association fondatrice : la Jefferson National Expansion Memorial Association.  L'Arche représente la porte d'entrée par laquelle passaient ceux qui voyageaient vers l'Ouest à la recherche d'une nouvelle vie et de nouvelles frontières, mais c'est aussi un rappel de ceux qui ont souffert de la violence des migrations dans l'Amérique du XIXe siècle.  Saint-Louis était également connu sous le nom de « Mound City », en raison des tertres ou tumulus en terre de la civilisation mississippienne.  Les « pionniers » qui s'installèrent à St. Louis détruisirent ces tertres, alors même que les peuples autochtones étaient pourchassés et déplacés.  Cahokia Mounds, dans la ville voisine de Cahokia en Illinois, témoigne de ce qui était autrefois une culture amérindienne bien vivante. Comme le dit Sand dans La Mare au Diable, « Car, hélas ! tout s'en va... »  

     

    Le 23e Colloque International George Sand aura pour but d’explorer la représentation de nouvelles frontières dans l’œuvre de George Sand. 

     

    Nous invitons des contributions sur les thèmes suivants, ces suggestions n’étant cependant pas limitatives : 

    • nouvelles frontières en études sandiennes 
    • voyage et migration 
    • identité(s) (nationale, régionale, classe sociale, … )  
    • musique et art  
    • utopie et politique 
    • rôle du désert  
    • terroir ( agriculture, élevage, nourriture)  
    • espace (privé/domestique/public) 
    • mondes humains et non-humains  
    • Sand comme pionnière 
    • genre et ses limites  

     

    Les propositions de communication (résumés de 250 à 300 mots en français ou en anglais) sont à rendre avant le 15 octobre 2021. 

    Site web : https://www.gsc2022.com/

    Le comité scientifique donnera ses réponses avant le 1er décembre 2021.

  • 21 Sep 2021 6:45 PM | Anonymous

    Attached, please find the CFP for Christopher Newport University's Global Conference on Women and Gender to be held in March, 2022.

    Community, Care and Crisis.pdf

    Abstracts are due October 1st, 2021

  • 25 Aug 2021 4:29 PM | Anonymous

    Seeking panelists for Emmelie Prophète, citadine port-au-princienne” panel chaired by Jocelyn Sutton Franklin and Nathan Dize.

    To be held during the 20th & 21st Century French and Francophone Studies International Colloquium at the University of Pittsburgh on March 24-26, 2022. 

    The panel will focus on the writings of the Haitian writer Emmelie Prophète and her engagement with the city of Port-au-Prince as a critical point of departure. 

    Depending on the level of interest in the topic, the chairs are open to shifting the panel to a “lightning talk” roundtable, where participants will address the topic of the panel in shorter 5-7 minute presentations. The aim of the panel is to draw attention to Prophète’s many works and to generate interest in the reading, teaching and study of her novels and poetry. 

    If you are interested in contributing, please submit 1) a preliminary title for your presentation AND 2) a 50-100 word abstract of the works/angle you wish to explore.

    Click here for the panel description.

    If you are interested please send us an email to (nathan.dize@oberlin.edu) and/or (franklinja1@wofford.edu).




Want to add a comment? See the instructions below! 


Are you interested in contributing to our community blog? Read the Description and Contributor's Template and contact our Website Coordinator (womeninfrenchorg@gmail.com) so that we can talk! 

Questions?
membership@WomenInFrench.org

Follow WIF

Powered by Wild Apricot Membership Software